Schimbarea la față a transportului public din București: Ce autobuze, trolee și tramvaie noi mai vin în 2024 în Capitală și ce mari achiziții mai vrea să facă Primăria Generală
Mai puțin de jumătate din parcul auto al Societății de Transport București este modern, mai exact 43%, potrivit datelor centralizate de HotNews.ro. Până în iunie însă situația se va îmbunătăți, circa 50% din flotă fiind modernă. Motivul? Municipalitatea a cumpărat în ultimii 3 ani 100 de tramvaie, 100 de autobuze electrice și 100 de troleibuze, însă nu au venit toate. Până în vară, pe străzile Bucureștiului vor mai circula 18 tramvaie noi și 70 de troleibuze noi. Alte mijloace noi de transport nu mai vin anul acesta, însă ar putea abia de anul viitor.
Cu toate că în procente situația transportului public nu este extraordinară, doar 43% din parcul circulant în acest moment fiind modern, s-a îmbunătățit considerabil față de 2016 sau 2020.
În perioada 2008-2018, Primăria Capitalei nu a cumpărat niciun mijloc de transport nou, deși, cel puțin la tramvaie, situația era dezastruoasă, în traseu fiind tramvaiele făcute în perioada comunistă, cu mici cosmetizări.
Investiții de 2,3 miliarde lei în flota STB în ultimii 5 ani
În 2018-2019, Primăria Capitalei a cumpărat cele 400 de autobuze Otokar pe diesel și 130 de autobuze Mercedes Hibrid. Valoarea contractelor a fost de peste 650 milioane lei fără TVA.
Câte tramvaie noi Astra Imperio au fost livrate până acum
În 2021, Primăria Capitalei a semnat cu Astra Arad un contract de aproape 1 miliard de lei fără TVA pentru furnizarea a 100 de tramvaie noi Imperio.
Dintre acestea, până acum a fost livrate 82 de tramvaie, circulând 80, restul fiind în procedură de recepție, potrivit datelor furnizate de municipalitate.
Până în iunie vor veni și restul de 18 și vor circula pe străzile orașului.
Tramvaiele Astra Imperio au o capacitate totală de 322 de locuri, dintre care 56 pe scaune, precum și un loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii.
Sunt dotate cu cinci uşi duble, cu sistem antistrivire.
Din punct de vedere al confortului, tramvaiele au următoarele dotări: echipament de climatizare destinat asigurării aerului condiţionat/încălzirii atât în salonul de călători, cât și la postul de conducere, salonul iluminat în tehnologie LED, sistem de informare vizuală și auditivă în tehnologie LED/LCD, afișaje de traseu exterioare și indicatoare pentru avizare stații cu LED-uri, monitoare extrawide pentru afișarea traseului și a stațiilor, precum și WIFI gratuit pentru călători.
Noile troleibuze Solaris Trollinp
În decembrie 2022, Primăria Capitalei a semnat contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze noi de la firma Solaris, valoarea achiziției fiind de 290 milioane lei plus TVA.
Dintre acestea, până acum au venit 54, din care 29 sunt pe traseu, restul fiind în procedură de recepție.
Până în mai vor veni și restul de 46, urmând a fi scoase în traseu.
Troleibuze Solaris Trollino 12 sunt din gama de 12 m lungime, au podeaua complet coborâtă, spațiu destinat cărucioarelor pentru persoane cu dizabilități, sunt dotate cu computer de gestiune management vehicul cu funcții GPS, sistem de informare audio-video, aer condiționat și au o autonomie minimă pe baterii de 20 de km.
Autonomia pe baterii de circa 20 de kilometri permite ca STB să le folosească și pe trasee unde nu există o acoperire completă cu fir de curent pe deasupra șoselei.
Autobuzele electrice chinezești Granton
În 2023, Primăria Capitalei a semnat un contract în valoare de 290 milioane lei cu asocierea BMC Trucks & Bus SRL pentru achiziția a 100 de autobuze electrice.
Autobuzele sunt modele Granton produse în China de ZTE Smart Auto, cu componente importate în mare parte din Europa, potrivit directorului BMC Trucks & Bus SRL.
Autobuzele model Granton GTZ6129BEVR au o lungime de 12 metri, au o podea complet coborâtă și pot transporta până la 80 de persoane, cu 30 de locuri, 2 scaune rabatabile și un loc pentru persoanele cu handicap.
Autobuzul are un motor electric de 195KW și o baterie litiu-ion-fosfat cu o capacitate totală de 374,65 kilowați-oră. Încărcarea completă a bateriilor durează între 2,5 și 4 ore, în funcție de puterea încărcătorului. Producătorul nu enumeră o anumită autonomie de funcționare cu o singură încărcare, dar susține că autobuzele pot opera „toată ziua” „fără reîncărcare”.
Toate aceste autobuze au fost deja livrate, recepționate și circulă în traseu.
Cât la sută din autobuzele, tramvaiele și troleibuzele care circulă în București sunt noi
Achizițiile făcute de Primăria Capitalei pentru modernizarea flotei STB, în ultimii 5 ani, depășesc 2,3 miliarde lei.
- STB are o flotă compusă din 1713 autobuze, troleibuze și tramvaie, 741 fiind noi la acest moment, potrivit datelor comunicate de purtătorul de cuvânt al STB, Alex Ichim. Asta înseamnă un procent de 43% vehicule noi.
STB are un parc activ de 303 tramvaie, dintre care 82 sunt noi. Asta înseamnă că aproximativ 27% din tramvaiele care ies în traseu sunt noi.
În ceea ce privește troleibuzele, parcul activ este compus din 163 de autovehicule, din care 29 sunt noi. Asta înseamnă că aproximativ 18% din troleibuzele care ies în traseu sunt noi.
La autobuze este cea mai bună situație. Din 1247 autobuze care circulă, 630 sunt noi. Asta înseamnă că 50% din parcul circulant este modern.
Ce achiziții vrea să facă Primăria Capitalei în 2024 și 2025
Primăria va lansa în curând achiziția pentru încă 22 de troleibuze noi, finanțarea fiind asigurată din PNRR. Dacă totul merge bine, sunt șanse ca acestea să vină anul viitor.
Contactat de HotNews.ro, primarul general, Nicușor Dan, a declarat că prioritatea este achiziția a încă 250 de tramvaie, astfel încât toată flota de tramvaie să fie nouă. Valoarea investiției este estimată la peste 830 milioane de euro fără TVA.
- „Avem bani în PNRR pentru 22 de troleibuze, 55 milioane lei, facem acum licitația, anul viitor vor veni. Și avem studiul de oportunitate, se muncește din greu la documentația de achiziție pentru 250 de tramvaie noi, care înseamnă peste 800 milioane de euro. Asta trebuie corelată cu Programul Operațional Regional, dar încă nu avem ghidurile de finanțare. Aș vrea să începem licitația în vara asta. Mai trebuie făcute achiziții și la autobuze și troleibuze, dar eu vreau să ne concentrăm pe tramvaie, fiindcă ele au capacitatea mai mare și sunt cele mai uzate”, a explicat Nicușor Dan.
Despre autobuzele, troleibuzele și tramvaiele vechi
Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005-2007:
- În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului
a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 – mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat. - În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de la firma Astra Bus 100 de troleibuze noi – Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.
Tramvaiele vechi sunt făcute în perioada comunistă și cosmetizate după Revoluție.