PwC Tax Talks: Controalele fiscale și serviciile intragrup – ANAF analizează documentația foarte minuțios și are exigențe tot mai ridicate
ANAF a realizat anul trecut aproximativ 87.000 de controale fiscale, 21.000 de inspecții fiscale, 20.000 de verificări documentare și 33.000 de controale antifraudă, iar principalele subiecte ale inspecțiilor au fost TVA și impozit pe profit. Autoritatea va continua în acest ritm și anul acesta, iar contribuabilii trebuie să se pregătească temeinic chiar dacă, o dată cu introducerea SAF-T și e-Factura, s-a redus numărul documentele solicitate.
Un subiect care va rămâne pe agenda controalelor fiscale în acest an este problematica serviciilor intragrup, despre care au discutat Dan Dascălu, Partener și Liderul Practicii de Litigii Fiscale din D&B DAvid și Baias, Inge Abdulcair, Director Taxe PwC România, și Iulian Panfiloiu, Director PwC România, într-un nou episod PwC Tax Talks, primul dintr-o serie dedicată inspecțiilor fiscale care vor dezbate cele mai importante tematici de control în 2024.
Urmăriți PwC Tax Talks aici:
Câteva declarații din acest episod:
Inspecțiile ANAF vor avea o dinamică diferită în cele mai multe cazuri, odată cu introducerea SAF-T și e-Factura pentru că autoritatea are acces în timp real la informații, care nu vor mai fi solicitate contribuabililor. O situație diferită va fi însă în cazul serviciile intragrup unde analiza se bazează pe disponibilitatea documentelor justificative.
Ce constatăm tot mai des în ultima vreme este nivelul de detaliu și minuțiozitatea cu care organele de control analizează acest subiect, încercând să cupleze fiecare factură cu documentația aferentă, cu un anumit tip de serviciu prestat. Prin urmare, și sarcina contribuabililor devine din ce în ce mai dificilă în a satisface cerințele destul de exigente ale ANAF.
Un alt aspect asupra căruia se apleacă organele de control îl constituie baza de cost și cheile de alocare. Deși detalierea bazei de cost ține mai mult de domeniul prețurilor de transfer, în inspectii este solicitată pentru justificarea deductibilității.
Este foarte important să te pregătești din timp în momentul în care ai această tipologie de serviciu, s-o documentezi din timp, să ai contractele semnate, să ai documentele justificative, indiferent care sunt acestea: timesheets, rapoarte de lucru, corespondențe și așa mai departe, care să fie pregătite. Nu trebuie să ne mai pregătim în cadrul inspecției fiscale sau abia în momentul contestației.
Echipele de inspecție fiscală au aceeași abordare, indiferent că discutăm de impozit pe profit sau despre TVA, deși regulile de deductibilitate sunt diferite. Ar trebui să ne uităm la trei piloni din perspectiva TVA. În primul rând, partea de condiții de eligibilitate care sunt relevante și trebuie analizate ca atare. În al doilea rând, care ar fi presupusul prejudiciu adus bugetului de stat de acel beneficiar din România? Și, în al treilea rând, avantajele de care ar trebui să ne bucurăm din perspectiva jurisprudenței europene.
Analiza conceptelor de necesitate și beneficiu nu exista în legislația de TVA. Din perspectiva TVA singurele condiții care trebuie îndeplinite de societate sunt condiția de formă (existența unei facturi) și condiția de fond (să se demonstreze efectiv că achizițiile respective sunt efectuate în scopul operațiunilor taxabile ale societății).
Găsiți alte podcasturi pe teme de fiscalitate pe blogul PwC România: https://blog.pwc.ro/category/tax-legal/tax-talks/.
Articol susținut de PwC România