Fonduri UE pentru antreprenori: 8 lucruri pe care trebuie să le știi înainte să te apuci să accesezi finanțări nerambursabile
„Vreau fonduri europene să-mi deschid o afacere!”. „Am primit moștenire un teren de 3 hectare la Vatra Moldoviței. De unde iau și eu 40-50 de mii de euro să fac o afacere pe el?”. Nu așa funcționează lucrurile. Un consultant pentru atragere de finanțări nerambursabile a explicat, la BT Stup, care sunt principalele greșeli pe care le fac antreprenorii români când se apucă să acceseze fonduri europene.
© Robert Kneschke | Dreamstime.com
–
Vreo 200 de antreprenori s-au adunat, recent, la un curs gratuit de atragere de finanțări, ținut la BT Stup, hub-ul de afaceri deschis în București de Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România.
„Fondurile europene trebuie să vină ca răspuns la o nevoie pe care voi o aveți. Finanțarea afacerii voastre nu trebuie să depindă de o singură sursă de finanțare. În funcție de grantul de dezvoltare sau unde vă aflați în dezvoltarea afacerii voastre, puteți utiliza mai multe instrumente de finanțare” – a spus Raluca Prelucă, expert în accesarea fondurilor UE.
Mulți români care pornesc pe calea antreprenoriatului află dezamăgiți că nu-ți dă nimeni, pur și simplu, fără să contribui și tu cu banii tăi la afacerea ta.
Consultantul pentru finanțări Raluca Prelucă a enumerat câteva greșeli generale pe care le fac mulți antreprenori la debutul în business, atunci când vor să ia bani nerambursabili, și a oferit sfaturi utile:
- 1. Se bazează doar pe (ipotetice) fonduri nerambursabile. „Cei mai ieftini bani sunt banii voștri, ai familiei voastre, ai prietenilor voștri. Apoi puteți să primiți diverse forme de sprijin” – spune consultantul. Dar granturile sunt, totuși, un sprijin pentru afacerile românești. „Într-adevăr, granturile pot să fie o soluție pentru afacerile la început de drum, există oportunități de finanțare prin acceleratoare sprijinite prin Fondul Social European, în prezent, în România. Pe lângă granturi, puteți beneficia și de alte instrumente: puteți merge la acceleratoare de afaceri, care vă vor oferi finanțare de tip equity, puteți merge la business angels, care vă vor sprijini dacă aveți o idee inovatoare scalabilă și apoi, încet, încet, pe măsură ce vă dezvoltați afacerea, veți putea beneficia de finanțări mai sofisticate de tip venture capital sau veți putea merge la bănci. BT Mic sunt aproape de începutul afacerii și veți putea beneficia de astfel de credite”.
- 2. Nu-și înțeleg nevoile de finanțare. „Când vă pregătiți pentru o finanțare europeană, să plecați tot timpul de la nevoile voastre! Mulți clienți vin și ne zic: Am un hectar de pământ la Vatra Moldoviței, ce pot să fac eu cu el sau pentru ce se dau bani? Și noi încercăm să le explicăm: Ce știi să faci? E foarte important să vă gândiți la nevoile voastre de dezvoltare și să faceți lucruri pe care le cunoașteți”
- 3. Nu se pun în locul finanțatorului. Mulți antreprenori începători întreabă ce se finanțează, dar nu încearcă să înțeleagă interesul finanțatorului, oricare ar fi acela. „Pe finanțatorul european trebuie să-l înțelegeți ca pe orice alt finanțator. El își urmărește un interes, un interes de politică publică. Dacă un finanțator privat, cum este o bancă sau un fond de investiții, urmărește un return on investment, Comisia Europeană și bugetul României urmăresc să atingă anumite obiective de politică publică”.
- 4. Caută bani nerambursabili pentru ceea ce NU se finanțează. „Pentru ce nu primim bani? Ce cheltuieli nu pot fi acoperite din fondurile europene? Foarte mulți clienți vin cu nevoi din zona cheltuielilor operaționale: salarii, chirii. În general, fondurile europene nu acoperă astfel de cheltuieli, cheltuielile astea trebuie acoperite din veniturile companiei. Au fost câteva excepții, în special pentru startup-urile, care au primit bani pentru salarii. Nici imobilele nu sunt eligibile, cu câteva excepții. S-a încercat eligibilitatea imobilelor în context COVID-19, dar Comisia Europeană nu finanțează. Nici automobilele nu sunt eligibile, în general. La dezvoltarea unui business este ultimul lucru la care trebuie să se gândească un startup, dar depinde și de domeniu. În general nu sunt eligibile, dar și aici există excepții. Pe ultimele apeluri, automobilele full electrice au fost eligibile. Clienții au descoperit că livrarea unui autoturism durează foarte mult și riscă să nu se încadreze în termenul din contractul de finanțare. Marketingul este crucial pentru dezvoltarea unei afaceri, dar nu este eligibil, de obicei. Echipamentele second hand nu pot fi achiziționate, nici măcar cele care sunt resigilat, căzute din camion…”.
- 5. Nu urmăresc oportunitățile de finanțare. Nu există nimeni care să te tragă de mânecă să-ți dea bani nerambursabili. E responsabilitatea ta să te informezi și să îți faci o rutină din a urmări liniile de finanțare. „Urmăriți din timp liniile de finanțare! Durează tot timpul obținerea fondurilor europene și mulți clienți au luat în calcul și costul de oportunitate. Uneori durează și 2 ani să vină fondurile europene și trebuie să vă gândiți dacă are sens această așteptare pentru locul în care sunt produsul vostru și planurile voastre de dezvoltare” – spune Raluca.
- 6. Își asumă obiective pe care nu le pot atinge, în proiecte. „Nu vă asumați ce nu are sens pentru afacerea voastră! Trebuie să vă gândiți că oricât de optimiști ați fi, trebuie să și livrați după aceea. Încercați să fiți onești cu voi, pentru că după aceea tot voi veți trage ponoasele dacă nu îndepliniți indicatorii respectivi”.
- 7. Atenție ce consultant îți alegi! Piața de consultanță e mare, sunt mulți consultanți care muncesc alături de antreprenori pentru succesul campaniei de finanțare. Dar există și profitori în rândul consultanților, care vând iluzii antreprenorilor debutanți, să le ceară sume în avans chiar dacă sunt conștienți că șansele de finanțare sunt zero. „Am văzut atât de multe cazuri de oameni care se plâng că au fost trași pe sfoară de unii consultanți. Verificați tot timpul persoana cu care vorbiți, cereți referințe, cereți să vă dea numărul de telefon de la clienții anteriori, vorbiți cu clienții aceștia, întrebați-i despre cum a mers implementarea și semnați un contract solid cu consultantul, adică puneți clauze în contract care să vă protejeze, adică încercați tot timpul să vă urmăriți ca acel consultant să își asume împreună cu voi un anumit risc!” – este sfatul Ralucăi Prelucă.
- 8. Refuză să-și asume riscul. La polul opus sunt antreprenorii care refuză să-și asume și ei riscul pentru eventualul insucces al finanțării afacerii lor. „Nu puneți consultantul să-și asume tot riscul! Un consultant nu poate să-și asume tot riscul: OK, nu mă plătești dacă proiectul nu câștigă. Ne asumăm împreună riscuri, datoria consultantului este să facă o eval
uare onestă a șanselor de câștig și să împărțim riscul ăsta, dar nu trebuie niciodată ca riscul să fie doar de-o parte. Cereți referințe și nu dați banii fără să primiți nimic în schimb, cum am înțeles că se întâmplă prin țară, sunt oameni care plătesc avansul fără să aibă nimic scris, fără nici măcar ca linia de finanțare despre care au vorbit cu consultantul să existe!”.
Vezi programul evenimentelor de la Stup și înscrie-te gartuit unde mai găsești locuri libere!
–-
Citește și:
-
Antreprenorii pot merge la Stup fără taxă de membership. De ce a investit BT 3 milioane EUR în centrul antreprenorial din București
- Cum ajută Eminescu firmele românești să-și construiască brandul: „Și era una la părinți/Și mândră-n toate cele…”. 3 pași pentru un brand care „vinde” bine
- Afacerea care nu necesită multă creativitate. „Refuzăm oameni care au 100.000 de euro, pentru că nu au profil de franciză”. Mituri despre francize